کد خبر 1661794
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
تصادف

رئیس قطب علمی ترومای کشور با انتقاد از آمار تصادفات جاده‌ای گفت: در دولت باید طرح تروما به صورت جدی پیگیری شود.

به گزارش مشرق، صبح امروز در چهارمین کنگره ملی تروما در دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران که با حضور محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، حسن ابوالقاسمی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ابراهیم متولیان دبیر اجرایی کنگره برگزار شد.

مسعود خاتمی رئیس قطب علمی ترومای کشور گفت: یکی از مشکلات بشر تروما است. در کنار بیماری‌های مادرزادی، یک قسمت مهم از آن بیماری تروما است. هر نوع حادثه‌ای که از بیرون وارد بدن شود تروما است. یک طیف وسیع از تروما در طول تاریخ بشر بحث طرح و شکل اجرایی تروما بوده است.

وی افزود: در کشور ما هم به دلیل حوادث دست ساز و غیر مترقبه خیلی با تروما سر و کار داریم. در انواع حوادث غیر مترقبه، سیل زیاد است و ما هرروز با تروما مخصوصاً تصادفات جاده‌ای درگیر هستیم.

خاتمی ادامه داد: در بحث تروما ما همیشه سعی کردیم با دانشجوهای مختلف که روی تروما کار کردند جلسه داشته باشیم و این جلسات مرتب برگزار شده است. آقای وزیر در قطب تروما در بیمارستان سینا مشغول به کار بودند و فعال عمل کردند. گروهی باید مأمور شوند در وزارت خانه و سطح کشور تا این قضیه را پیگیری کنند.

وی اعلام کرد: در بحث تروما و پیشگیری تروما، آمادگی برای کاهش مواجه با تروما مطرح می‌شود. خیلی از تروماهای غیرمترقبه را می‌توانیم پیشگیری کنیم و کمترین حادثه را به وجود آوریم. پیش بینی می‌شود تروماها را می‌توان در زمینه‌هایی به صفر رساند.

وی ادامه داد: متأسفانه نقطه ضعف ما در ترومای ناشی از تصادفات است و آمار آن آمار غیرقابل دفاع است. علت آن جاده و ماشین است. در آخرین مطالعه در کشورهای دیگر مشخص شده چیزی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تصادفات رانندگی مربوط به فرهنگ فردی است و باید فرهنگ‌سازی شود.

خاتمی گفت: تیم معالجه کننده باید بداند به چه مبنایی تقسیم کار کند که چگونه بیشترین خدمت را به بیشترین افراد برساند. کتب متخلفی در این باره نوشته شده و باید آموزش داده شود.

وی گفت: ما انتظار داریم از وزارت بهداشت که اینر موضوع را به جدیت پیگیری کند. رئیس جمهور محترم خود پزشک هستند و صاحب نظر هستند و امید داریم به این مسئله بها دهند. تروما تا امروز جدی گرفته نشده اما انتظار می‌رود این بحث جدی گرفته شود تا میزان خسارات و تلفات به حداقل کاهش پیدا کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
    0 0
    خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند فقط اگر ترمز ماشین ایرانی استاندارد جهانی بشه نزدیک ۵۰ درصد مرگ و میر کم میشه و اگه ماشین خارجی جایگزین ایرانی بشه حدود ۷۵ درصد کن میشه ولی معلوم نیست باید چند صد هزار ایرانی باید قربانی این خودرو ساز های ایرانی یا ارابه های مرگ باشند لطفا همه اطلاع رسانی کنید شاید یه تمامی بخورند یا حداقل ترمز ها درست بشه و یه تعدادی کمتر کشته بشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس